E Bedrijfsvoering

Inkoop

Sinds 1 januari 2018 is de gemeente Heemskerk aangesloten bij Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK). RIJK ondersteunt en adviseert de gemeente Heemskerk met inkoop en aanbesteden. Op basis van het inkoopjaarplan wordt de ondersteuning vanuit RIJK bepaald, zo kan optimaal gebruik worden gemaakt van de expertise op de verschillende terreinen. Doelstelling is dat alle inkopen en aanbestedingen zowel rechtmatig, doelmatig, duurzaam, diervriendelijk als fair trade worden uitgevoerd. De algemene wettelijke kaders liggen verankerd in landelijke wetgeving en lokale regelgeving. Kernbegrippen binnen het proces van inkoop en aanbesteden zijn integriteit, zakelijk en professioneel opdrachtgeverschap, optimale prijs – kwaliteit verhouding en administratieve lastenverlichting. In 2019 gaat RIJK de inkoopbegeleiding meer richten op de vraag van de gemeenten en op duurzaamheid (maatschappelijk verantwoord inkopen). Dit sluit aan bij het coalitieakkoord.