Begroting 2019

E Bedrijfsvoering

Communicatie

Communicatie legt de focus op de dialoog met inwoners, bedrijven, organisaties en andere groepen. Het is van belang dat deze groepen zich door de gemeente uitgenodigd en gehoord voelen. Luisteren en aansluiten bij de kennis, informatie en beleving van de inwoners is daarbij de basishouding. De communicatie-activiteiten ondersteunen daarom bestuurders en ambtenaren, inwoners, ondernemers, organisaties en andere publieksgroepen. Communicatie is altijd aan verandering onderhevig door de digitale ontwikkelingen; snelheid, transparantie en de juiste, betrouwbare informatie worden dan ook steeds belangrijker. Social media (Facebook, Instagram en Twitter) nemen een steeds grotere plaats in en zijn bij uitstek geschikt om proactief en interactief op te halen wat er in de buitenwereld speelt. Het brengt gemeente, bestuur en inwoners dichterbij elkaar. Hiervoor wordt ook de methodiek Factor C ingezet, waarbij het gaat om omgevingsbewust werken, het op verschillende manieren betrekken van publieksgroepen bij onderwerpen en het vervolgens vertalen van deze informatie naar beleid en activiteiten. De gemeentelijke website is een ander middel om informatie te delen en de dienstverlening sneller en soepeler te laten verlopen. Internet biedt mogelijkheden tot interactieve beleidsvorming, meningspeiling en verdere uitbreiding van de online dienstverlening.