Algemene dekkingsmiddelen

Uitkering gemeentefonds

a. Algemene uitkering

Grootste inkomstenbron voor gemeenten wordt gevormd door de Algemene uitkering uit het Gemeentefonds. De Algemene uitkering is een ongebonden uitkering dat wil zeggen dat het Rijk niet aangeeft wat de gemeente met het geld mag doen. Dit in tegenstelling tot specifieke uitkeringen waarvan de bestedingsrichting wel is voorgeschreven. Drie factoren bepalen de omvang van het gemeentefonds: de voedingssystematiek, de taakgerelateerde mutaties en de kortingen. De ontwikkeling van de Algemene uitkering is met name afhankelijk van de rijksuitgaven.

De gezamenlijke gemeenten hebben over een uitkeringsjaar recht op het in de begroting van het Gemeentefonds vermelde bedrag. Dit bedrag wordt eerst verminderd met het totaal aan verplichtingen voor aanvullende uitkeringen (zgn. artikel 12-gemeenten). Het dan resterende bedrag wordt over alle gemeenten verdeeld op basis van verdeelmaatstaven zoals het inwoneraantal en de oppervlakte van een gemeente.

In de Mei- en Septembercirculaire worden de bedragen per verdeelmaatstaf aangegeven. Het totaal van de verdeelmaatstaven wordt vervolgens vermenigvuldigd met de uitkeringsfactor. Zo ontstaat de Algemene uitkering van elke individuele gemeente. Elke verandering in de hoogte van de Algemene uitkering uit het Gemeentefonds beïnvloedt direct de beschikbare ruimte in de begroting.

De Algemene uitkering omvat ook de decentralisatie- en integratie-uitkeringen. Dit zijn uitkeringen voor activiteiten die nog niet zijn opgenomen in de Algemene uitkering en zijn evenals de Algemene uitkering vrij besteedbaar maar met een andere verdelingssystematiek dan de standaard verdeelmaatstaven. Tot en met 2018 is voor het Sociaal domein een integratie-uitkering in de uitkering opgenomen. Vanaf 2019 is het grootste deel van deze integratie-uitkering overgegaan in de Algemene uitkering. Een aantal kleinere onderdelen van de integratie-uitkering Sociaal domein zullen de komende jaren ook overgaan naar de Algemene uitkering.
Voor 2019 wordt de totale Algemene uitkering voor Heemskerk begroot op € 58,074 miljoen. Hieronder is de ontwikkeling van de Algemene uitkering voor Heemskerk weergegeven (gebaseerd op de Meicirculaire 2018).

Grafiek: Algemene uitkering