Programma 1: Bestuurlijk domein

Wat gaan we ervoor doen?

Burger-/cliëntparticipatie in het Sociaal domein

Per 1 april 2018 is de Regionale participatieraad van start gegaan, gevormd uit leden van de lokale participatieraden van de gemeenten Heemskerk, Beverwijk en Velsen. De participatieraad adviseert op welke manier het beste invulling kan worden gegeven aan het betrekken van inwoners, waaronder cliënten, bij de beleidsontwikkeling en -uitvoering van de WMO, de Jeugdwet en de Participatiewet.

Burgerkracht

Met Burgerkracht wil het bestuur initiatieven ter verbetering van de leefbaarheid in de buurt stimuleren. Het bestuur adviseert en faciliteert bewoners, met het accent op sociale cohesie en zorg voor elkaar. Hiertoe zijn middelen beschikbaar. In 2019 wordt onderzocht hoe de buurtinitiatieven opnieuw vormgegeven kunnen worden.

Overige vormen van burgerparticipatie

Een breed scala aan onderwerpen op sociaal, fysiek en bestuurlijk terrein biedt mogelijkheden voor burgerparticipatie. In het fysieke domein verplicht de Omgevingswet inwoners te laten bijdragen. Het bestuur heeft veel ruimte om dit zelf vorm te geven.

Factor C

Om burgerparticipatie daadwerkelijk vorm te geven, is een planmatige en integrale aanpak nodig. Een manier om burgerparticipatie gestructureerd uit te voeren is Factor C. Deze methodiek is gereedschap voor beleidsmakers en projectleiders. Het is een concrete werkwijze met instrumenten en stappen waarmee communicatie in het hart van beleid of een project wordt gebracht.

Regiefunctie

Per 1 april 2018 is een regisseur burgerparticipatie aangesteld met als doel te zorgen voor een goede borging van burgerparticipatie binnen de organisatie. De regisseur heeft een adviserende, faciliterende en coördinerende rol binnen de organisatie en het bestuur. De lijnorganisatie blijft verantwoordelijk voor het wel of niet toepassen burgerparticipatie bij projecten, beleid en uitvoering.

Planning en verantwoording

In 2018 is een planning opgesteld van projecten, beleidsontwikkelingen en activiteiten op het gebied van burgerparticipatie. Op basis hiervan wordt een jaarverslag burgerparticipatie opgesteld.

Internationale samenwerking en mondiale bewustwording

• Bieden van ondersteuning aan de Stichting 4 en 5 mei Heemskerk voor hun jaarlijkse activiteiten.
  • Bieden van ondersteuning aan het nieuwe comité De wereld in Heemskerk voor hun eerste activiteiten in 2019.