Programma 1: Bestuurlijk domein

Context en achtergronden

Burgerparticipatie

In de verordening Burgerparticipatie 2017 en de daarop gebaseerde nota is vastgelegd wat het bestuur met burgerparticipatie wil bereiken, welke vormen van burgerparticipatie de gemeente heeft en hoe de organisatie hier in de praktijk vorm aan geeft, inclusief planning en verantwoording.

Door tezamen met de lokale samenleving te werken aan plannen is het mogelijk een hogere kwaliteit te realiseren. Kwaliteit betekent in dit kader ook dat plannen worden gedragen. Enerzijds maken deelnemende Heemskerkers in het participatieproces kennis met de werking van politiek en de gemeentelijke organisatie. Anderzijds krijgen het bestuur en ambtenaren meer inzicht in hetgeen bij inwoners en bedrijven leeft. Daarnaast bevordert burgerparticipatie het onderlinge vertrouwen. Het bestuur leert te vertrouwen op de inbreng van de lokale samenleving. Ten slotte wordt de eigen verantwoordelijkheid van inwoners versterkt. De gemeente gaat van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat’.

Internationale samenwerking en mondiale bewustwording

Uitvoering wordt gegeven aan de op 9 maart 2017 aangenomen raadsmotie 'Werelddoelen 2015-2030'. Het bestuur verleent ondersteuning aan het nieuwe comité 'De wereld in Heemskerk', dat zich ten doel stelt om de vijf thema’s binnen de VN-werelddoelen op natuurlijke wijze te verbinden aan bestaande dan wel nieuw te ontwikkelen economische, culturele, educatieve, historische en/of muzikale activiteiten in Heemskerk.