Begroting 2019

Programma 1: Bestuurlijk domein

Context en achtergronden

Digitalisering dienstverlening

Digitalisering in de maatschappij neemt een grote vlucht. Uiteraard haakt de gemeente zoveel mogelijk bij deze ontwikkeling aan. Voor de dienstverlening betekent dit dat het bestuur, conform de raadsmotie bij vaststelling van de Informatievisie 2016-2020 (juni 2016), streeft naar waar mogelijk en wenselijk alle gemeentelijke dienstverlening digitaal (plaats- en tijdsonafhankelijk) af te handelen.

Digitaliseren van de dienstverlening is geen statisch project maar een voortdurend gebruikmaken van de mogelijkheden die er in den lande ontstaan. Het bestuur hanteert daarbij de strategie van ‘slimme volger’. Daarbij wordt de zogenaamde Digitale Agenda 2020, een initiatief van VNG realisatie, gevolgd. De Digitale Agenda gaat niet over technologie maar over de wijze waarop informatie als grondstof kan worden gebruikt om als één transparante overheid middenin de participatie- en informatiesamenleving te kunnen staan. De Digitale agenda 2020 stimuleert samenwerking en aansluiting op landelijke voorzieningen (zoals www.mijnoverheid.nl en de berichtenbox).

De werkzaamheden hebben een permanent karakter en worden per onderdeel projectmatig opgepakt. De benodigde middelen voor deze digitaliseringsslag van de dienstverlening zijn tot en met 2020 geraamd.

Digitaliseren is geen doel op zich. Het gaat om dienstverlening en daar ligt dan ook de focus op. Hoewel voor de dienstverlening het digitale kanaal de voorkeur geniet is dit niet het enige kanaal. Inwoners die niet digitaal kunnen of willen werken kunnen altijd terecht bij een ander, meer traditioneel kanaal.

Digitale aangifte burgerlijke stand

De ontwikkeling aangaande digitalisering van de burgerlijke stand producten betreffende geboorten, huwelijk en overlijden is nog in volle gang. Het onderdeel 'melding voorgenomen huwelijk partnerschapsregistratie' is volledig gedigitaliseerd. Het Burgerlijk Wetboek maakt het voor de burger mogelijk om zowel digitaal als persoonlijk aangifte te doen. Zodra voor de overige producten van de burgerlijke stand het technisch mogelijk is om digitale aangifte te doen wordt dat ingezet.

Basisregistratie personen (BRP)

Op dit moment zijn enkele grote steden doende om te bepalen hoe de BRP verder kan worden ontwikkeld. Ook zijn de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) en VNG realisatie in den lande actief om de discussie “Hoe nu verder met de moderne basisregistratie personen?” te starten.

Audits

Jaarlijks worden door middel van zelfevaluatie audits op de persoonsgegevens en reisdocumenten uitgevoerd. Deze dienen ter controle op de juistheid van persoonsregistratie, beveiliging van de persoonsgegevens en het juist toepassen van de verschillende procedures. De wijze van beveiliging van de persoonsgegevens en waardedocumenten is vastgelegd in de Verordening Basisregistratie personen, het privacyreglement en in het Beveiligingsbeleidsplan Basisregistratie personen.

Lasten, baten en saldo

Lasten

€ 1.086

13,5 %

Baten

€ 715

47,1 %