Programma 3: Fysiek domein

Context en achtergronden

Regionaal actieprogramma (RAP) Zuid-Kennemerland/IJmond/Woningbouwopgave

Zowel in de Woonvisie Beverwijk Heemskerk 2020 als in het Regionaal actieprogramma (RAP) is een woningbouwopgave aangegeven. In juni 2016 heeft de raad het Regionaal actieprogramma Wonen Zuid Kennemerland/IJmond 2016-2020 vastgesteld. Dit programma geeft richting aan de samenwerking op diverse thema’s op het gebied van wonen. Er zijn afspraken met de regio gemaakt over het realiseren van een gezamenlijke bouwopgave. Verder zijn ambities geformuleerd op het gebied van zelfbouw, ontwikkeling van openbaar vervoer (OV) knooppunten, omvang en samenstelling van de sociale woningvoorraad, duurzaamheid en wonen en zorg.

Klimaatadaptatie

Om in de toekomst prettig te kunnen wonen, werken en recreëren moet bij het (her)inrichten van de omgeving rekening worden gehouden met de klimaatverandering (hevige regenval, droogte en hitte) die zich steeds duidelijker manifesteert. Alle hierbij betrokken vakdisciplines, andere overheden en marktpartijen zijn hiervoor gezamenlijk verantwoordelijk en spelen een belangrijke rol. Het Rijk heeft de deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie genomen waarin concrete acties zijn overeengekomen. Een van deze acties is dat gemeenten in 2020 een programma hebben opgesteld om in 2050 gereed te zijn voor de dan optredende klimaatwijzigingen. Samen met de klimaatopgave krijgen de thema’s duurzaamheid, gezondheid en biodiversiteit een prominente rol bij het toekomstbestendig herinrichten van de openbare leefomgeving.

Bestemmingsplannen

Zowel vastgesteld beleid als actuele ontwikkelingen dienen in bestemmingsplannen te worden geconcretiseerd waarbij met het oog op de lange termijn een deugdelijke afweging wordt gemaakt tussen alle (wettelijke) kaders, betrokken belangen en risico’s.

Omgevingswet

Naar verwachting treedt de Omgevingswet in 2021 in werking. Met de Omgevingswet vereenvoudigt en bundelt het Rijk de regels voor ruimtelijke projecten. Door minder regels en een betere onderlinge samenhang daartussen, zal het eenvoudiger worden om ruimtelijke projecten te starten. Een voor gemeenten belangrijke wijziging is het vervangen van de diverse bestemmingsplannen door één omgevingsplan dat het hele grondgebied van de gemeente beslaat en het opstellen van een omgevingsvisie. Op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt, heeft de gemeente Heemskerk een viertal actuele bestemmingsplannen die worden samengevoegd tot één omgevingsplan. In de aankomende jaren zal verder de aandacht uitgaan naar een adequate inbedding van de Omgevingswet in de organisatie en zal gekeken worden naar mogelijkheden tot regionale samenwerking, bijvoorbeeld ten aanzien van de omgevingsvisie. Bij dit laatste zal de beleidsvrijheid die de gemeenteraad toekomt bij het maken van planologische keuzes ten aanzien van zijn eigen grondgebied uiteraard voldoende tot zijn recht dienen te komen.

Stedelijke vernieuwing

Stedelijke vernieuwing is gericht op verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit. De kaders zijn vastgelegd in de Structuurvisie 2020.
Dat vervlechting van maatschappelijke opgaven om samenwerking vraagt wordt ook op landelijk niveau onderkend. Dit is vastgelegd in het door het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen opgestelde Interbestuurlijk programma (IBP). Om de verschillende beleidsdoelstellingen in Heemskerk te bereiken, is het onontkoombaar dat de verschillende vervangings- en ambitieprogramma’s op elkaar worden afgestemd om uiterlijk in 2050 een toekomstbestendige en duurzame gemeente te hebben gerealiseerd. Met dit als uitgangspunt is een integrale programmering met de komende vier jaar als basis en een doorkijk naar de periode tot en met 2030 en daarna tot 2050 vastgesteld. De integrale programmering is zodanig opgezet dat kan worden geanticipeerd op zich voordoende kansen. Om daadwerkelijk tot uitvoering te komen van de gemeentelijke plannen in de openbare ruimte is het hierbij betrekken van bewoners en betrokkenen een belangrijk aspect. De integrale aanpak en het actief laten participeren van bewoners bij de totstandkoming van de uitvoeringsplannen is volkomen in lijn met de Omgevingswet, waarbij “de fysieke leefomgeving samenhangend benaderen” één van de verbeterdoelen is en past bij de aanpak van maatschappelijke opgaven van deze tijd.

Verbonden partijen

Tweede Tranche Herstructurering
Met de herstructurering wordt bijgedragen aan de verbetering van de leefomgeving en de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van wonen. Deze doelstellingen zijn vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst voor de Tweede Tranche Herstructurering. Nadere informatie over de Tweede Tranche Herstructurering staat vermeld in de paragraaf Verbonden partijen.

GEM Broekpolder
De gemeenten Beverwijk en Heemskerk hebben een gezamenlijk projectbureau Broekpolder ingesteld. Dit projectbureau werkt samen met marktpartijen binnen de daartoe opgerichte GEM aan de afronding van de Broekpolder. Op 1 april 2014 is daartoe de Afwikkelingsovereenkomst Broekpolder afgesloten met de marktpartijen en de GEM met een looptijd tot 1 oktober 2019.
Het Heemskerkse deel van de Broekpolder is inmiddels geheel afgerond, in het Beverwijkse deel dient een deel van het plandeel Waterwijk nog te worden gerealiseerd.