Programma 2: Sociaal domein

Wat gaan we ervoor doen?

Sport, recreatie, toerisme

• Uitvoering geven aan de speerpunten die zijn vastgesteld in de startnotitie Sport en Bewegen in Heemskerk (2018).
  • Uitvoering geven aan het plan van aanpak  met concrete actiepunten dat in 2018 door werkgroepen - bestaande uit inwoners en zorgaanbieders - is opgesteld.
  • Subsidiëren en ondersteunen van gemeentelijke sportverenigingen, met bijzondere aandacht voor sport voor specifieke doelgroepen en de daarvoor benodigde deskundigheid.
  • Subsidiëren van combinatiefuncties, buurtsportcoaches  en aangepast sporten.
  • Stimuleren van vrijwillige inzet bij sportverenigingen en het bevorderen van de samenwerking met andere maatschappelijke organisaties
  • Starten met de uitvoering van de sport- en cultuurpas, in 2019 te beginnen met zwemles voor zes jarigen.
  • Uitvoering geven aan de acties in het  uitvoeringsprogramma van de recreatie- en toerismenota Heemskerk 2017 door o.a. de toeristische website verder te optimaliseren, een vernieuwde versie van de evenementenkalender te ontwikkelen etc.

Cultuur

• Actualiseren van het plan van aanpak Cultuurbeleid 2015-2018  'Het creatieve hart van Heemskerk'.
  • Ondersteuning bieden (inhoudelijk en financieel) bij:
    • De uitvoering van amateurkunst en cultuurparticipatie.
    • De uitvoering van een divers en laagdrempelig aanbod aan kunst- en cultuurvormen door cultuur(historische) verenigingen.
    • Culturele evenementen in samenwerking met lokale organisaties.
  • Subsidieverlening en het maken van prestatieafspraken ten behoeve van de uitvoering van de bibliotheektaken conform de Uitgangspuntennotitie Bibliotheekwerk Beverwijk en Heemskerk. Vernieuwing van het Bibliotheekwerk 2017 tot en met 2020.
  • Subsidieverlening en het maken van prestatieafspraken ten behoeve van de uitvoering van toegankelijk en kwalitatief muziekonderwijs en cultuureducatie aan jonge mensen tot 21 jaar.
  • Subsidie verlenen aan eigenaren van gemeentelijke monumenten op basis van de Subsidieverordening gemeentelijke monumenten Heemskerk 2012.
  • Aanschaf van een kunstwerk.
  • Uitwerking Regionale Cultuurvisie 1.0.

Accommodaties (onderdeel faciliteringsbeleid)

In 2018 is een aanvang gemaakt met het huurprijzenbeleid en de wet Markt en Overheid in relatie tot de gemeentelijke accommodaties. In 2019 zijn de consequenties van de verruiming van de btw-sportvrijstelling in beeld gebracht en daaruit voortkomende maatregelen geëffectueerd.
Uitvoering wordt gegeven aan de maatregelen die zijn opgenomen in de Voorjaarsnota 2018 aangaande de betaalbaarheid van de verenigingstarieven in de sporthallen en zwembad de Waterakkers.