Programma 1: Bestuurlijk domein

Context en achtergronden

Veiligheid

Veiligheid is een kerntaak van de overheid. Landelijk zijn onderstaande vijf veiligheidsvelden benoemd waar in Heemskerk ook mee wordt gewerkt:

• Een veilige woon- en leefomgeving: dit heeft betrekking op de alledaagse woon- en leefomgeving van bewoners ofwel de veiligheid en leefbaarheid in de wijk, buurt, straat en tussen buren onderling.
  • Bedrijvigheid en veiligheid: dit heeft betrekking op aantastingen van de veiligheid rond recreatieve en economische voorzieningen zoals winkelcentra, bedrijventerreinen en uitgaansmogelijkheden.
  • Jeugd en veiligheid: dit heeft betrekking op de gebruikelijke veiligheidsthema’s in relatie tot jeugd: overlast gevende jeugd, criminele jeugd/individuele probleemjongeren, alcohol en drugs en veilig in en om de school (VIOS). In 2018 is gestart met de inzet van jeugdboa's (bijzonder opsporingsambtenaren jeugd), die preventieve en hulpverlenende taken uitvoeren bij de verschillende jeugdgroepen.
  • Fysieke veiligheid: dit heeft betrekking op de echte fysieke veiligheidsthema’s, zoals verkeersveiligheid, brandveiligheid, externe veiligheid en rampenbestrijding en crisisbeheersing. Op het gebied van fysieke veiligheid speelt de Veiligheidsregio Kennemerland een belangrijke rol. Zij zijn verantwoordelijk voor de brandweerzorg, crisisbeheersing en spelen een prominente rol in de evenementenveiligheid in de gemeente Heemskerk.
  • Integriteit en veiligheid: dit heeft betrekking op verschijnselen die inbreuk vormen op de maatschappelijke integriteit c.q. op belangrijke regels en andere afspraken in het kader van de veiligheid en stabiliteit van onze samenleving.

Vergunnen en handhaven

Vergunnen en handhaven geschiedt op het gebied van ruimtelijke ordening, bouwregels, openbare orde en veiligheid. Vergunningsaanvragen worden getoetst, op de uitvoering wordt toezicht gehouden en in geval van afwijking wordt gehandhaafd. Kaders zijn neergelegd in onder meer de bestemmingsplannen, het Bouwbesluit, de Algemene plaatselijke verordening en de Drank- en horecawet.
Voor de omgevingsvergunningen zal de komst van de Omgevingswet invloed hebben op de werkprocessen en de afstemming met de ketenpartners. Verder wordt op landelijk niveau gesproken over privatisering van het toezicht op de bouw. Na de terugtrekking van het voorstel uit de Eerste Kamer is onduidelijk hoe het verdere verloop zal zijn. Vanuit de gemeente en marktpartijen wordt aangedrongen op nader onderzoek in relatie tot aantoonbare betere kwaliteit tegen aanvaardbare kosten. Verder zal via een lokale subsidieregeling duurzaam bouwen worden gestimuleerd door een deel van de te betalen leges subsidiabel te maken.

Lasten, baten en saldo

Lasten