Begroting 2019

G Grondbeleid

6. Nieuwe complexen

Debora Bakelaan en omgeving
Op 21 december 2017 heeft de raad ingestemd met het aangaan van de samenwerkingsovereenkomst (SOK) “Debora Bakelaan en omgeving Gemeente Heemskerk-Stichting Woonopmaat. In 2018 is uitvoering gegeven aan deze overeenkomst met inachtneming van de stedenbouwkundige visie voor De Slotvrouwe. Het ontwerp voor de reconstructie van de Tolweg is vastgesteld. De subsidieaanvraag (BDU) is ingediend. De aanvraag ontheffing Wet natuurbescherming is ingediend. De omgevingsvergunning is aangevraagd. De uitvoering start naar verwachting begin 2019. De stedenbouwkundige visie wordt verder uitgewerkt in een stedenbouwkundig plan en er worden welstandscriteria opgesteld. Het ontwerp bestemmingsplan voor het herstructureringsgebied is in het najaar van 2018 in procedure gebracht. Woonopmaat heeft in 2018 een sloopbedrijf geselecteerd. De sloop van het eerste flatgebouw (de rode flat) is aangevangen in september 2018. Woonopmaat heeft in het najaar van 2018 een ontwikkelende bouwer geselecteerd. Deze bouwer start volgens planning in april 2019 met de bouw van het eerste nieuwe woongebouw.

Tolhek
In 2016 is gestart met het bepalen van de ontwikkelingsrichting. Hiervoor is een voorbereidingskrediet aangevraagd, er zijn enkele ontwikkelmogelijkheden onderzocht maar bij de keuze voor de ontwikkeling is nader onderzoek nodig. De verwachting is dat in 2019 meer bekend zal zijn over de mogelijke ontwikkeling. Na besluitvorming zal een projectplan opgesteld worden samen met een grondexploitatie, hiervoor wordt een krediet aangevraagd.

Stationsgebied
In 2017 is er een krediet beschikbaar gesteld voor een op te stellen visie voor het stationsgebied. Een stedenbouwkundige bureau is opgedragen om integrale visies op hoofdlijnen voor de korte termijn en voor de lange termijn voor de omgeving van het Heemskerkse NS-station op te stellen. Medio 2018 is een rapportage beschikbaar, eind 2018, begin 2019 zal er besluitvorming en een krediet aangevraagd worden. Waar mogelijk zal subsidie aangevraagd worden. Deze opdracht sluit aan bij de Corridordialoog Kennemerlijn. De Kennemerlijn is de spoorlijn van Haarlem, via Bloemendaal, Velsen, Beverwijk en Heemskerk, naar Uitgeest. De gemeenten langs de Kennemerlijn en de provincie Noord-Holland werken samen om stationsomgevingen langs deze corridor te versterken en in samenhang te ontwikkelen, met als doel de ruimte rondom stations en van het openbaarvervoersnetwerk beter te benutten. In februari 2018 is het eindrapport Corridordialoog Kennemerlijn, Strategie voor de OV-knooppunten aan de Kennemerlijn, uitgebracht.