Programma 3: Fysiek domein

Uitvoeringsprogramma coalitieakkoord Fysiek domein

Nieuwe ruimtelijke structuurvisie (incl. woningbouwopgave, bouwen in groen en duurzaamheid) (2019-2022).
In het kader van de Omgevingswet wordt aan de hand van werksessies de ambitie bepaald en een start gemaakt met het opstellen van een structuurvisie.

Inventarisatie bouwlocaties (samen met bewoners) (2019).
Actualiseren van de regionale plancapaciteit. Hierbij wordt de informatie uit het woningsbehoefteonderzoek betrokken.

Intensiveren/versnellen bestaand bouwprogramma (2019).
Integraal benaderen en beoordelen op welke locaties een versnelling van woningbouw mogelijk is.

Stimuleren levensloopbestendige woningbouw bij voorkeur in centrum (2019).
Versterking van de woonfunctie in de buurt van voorzieningen en in het centrum.

Stimuleren particuliere eigenbouw (2019).
Voorbereiden nieuw beleid met betrekking tot Collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO).

Variatie nieuwbouw via grondprijzenbeleid (2019).
Actualiseren grondprijzenbeleid op het gebied van waarden en bestemmingsmogelijkheden.

Verbindende en richtinggevende rol duurzaam Heemskerk (2019).
Creëren bewustwording en het kunnen ontplooien van meer initiatieven.

Uitbreiden duurzaam inkopen/aansluiten manifest MVI 2016-2020 (2019).
Met stichting RIJK afspraken maken om de inkoopbegeleiding meer te richten op de vraag van de gemeente en op maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI).

Ondersteuning subsidiemogelijkheden bedrijven in het kader van duurzaamheid (2020).
In het Milieubeleidsplan opnemen op welke wijze de gemeente  innovatieve ideeën voor duurzaamheid binnen het bedrijfsleven kunnen ondersteunen en stimuleren met subsidiemogelijkheden.

Drie toekomstscenario's centrum inclusief actieplan uitwerken (2019-2022).
Als onderdeel van de visievorming worden er drie toekomstscenario's voor het centrum ontwikkeld.

Overdekte stallingsmogelijkheden met oplaadfaciliteiten onderzoeken (2020).
Als onderdeel van de visievorming wordt onderzoek gedaan naar overdekte stallingsmogelijkheden met oplaadfaciliteiten.

Studie landschappelijke inpassing Heemskerkvariant (2019).
Uitvoeren landschapsstudie naar de Heemskerkvariant.

Versterking openbaar vervoer (uitbreiding spoor) (2019).
Heemskerkse ambities nadrukkelijk agenderen voor bestaande bestuurlijke overleggen.

Opzetten lokaal netwerk busverbinding (duurzaam) (2020-2022).
Een duurzame buurtbus zal rond gaan rijden, waardoor inwoners eenvoudige toegang krijgen tot voorzieningen in Heemskerk zoals het centrum en het station.

Stimuleren hoogwaardig en meerdaags toerisme door kleinschalige accommodaties (2019-2021).
Meer planologische ruimte voor kleinschalige (hotel)accommodaties.

Promoten toerisme door vergroten bereikbaarheid en toegankelijkheid van bezienswaardigheden en centrum (2019-2021).
Meer inzetten op de promotie van Heemskerk.

Stimuleren gebruik duin (afschaffen duinkaart) (2019-2022).
Starten bestuurlijk overleg met het PWN over de mogelijke opties.

Bedragen x € 1.000

Begrotingsjaar