Programma 2: Sociaal domein

Uitvoeringsprogramma coalitieakkoord Sociaal domein

Onderzoek bij gebruikers welzijn en zorg naar gewenste vormen van ondersteuning (2019).
Uitvragen van het huidige en gewenste aanbod op het terrein van welzijn en zorg. Een externe partij wordt opdracht verstrekt, waarbij de uitvraag met inbreng vanuit de organisatie en gebruiker vorm wordt gegeven.

Toegankelijkheid informatie over voorzieningen voor ouderen (2020-2022).
Opstellen van een projectplan waarin alle elementen van een centraal loket worden uitgewerkt. De betreffende instellingen worden bij de inrichting betrokken.

Toegankelijkheid voorzieningen versterken via een "buurtbus" (2019-2022).
Om Heemskerkse inwoners op eenvoudige wijze toegang tot voorzieningen te verstrekken gaat een duurzame buurtbus rijden. Dit onderdeel is bij programma Fysiek domein nader beschreven.

Meting maatschappelijke meerwaarde zorgaanbieders (2020-2022).
Meten van de maatschappelijke meerwaarde van zorgaanbieders op prijs en kwaliteit. Deze uitvraag toevoegen aan bestaande instrumenten en uitvraag uitbreiden naar de jeugdzorg.

Externe toetsing effectiviteit ondersteuning mantelzorg (2019).
Toetsen effectiviteit van ondersteuning door mantelzorgers. Een externe partij hiertoe opdracht te verstrekken. De bestaande burgerpeiling met vraagstelling aanvullen en doorvragen door middel van gerichte gesprekken met mantelzorgers.

Evaluatie WMO voorzieningen, verstrekkingen inclusief Persoonsgebonden budget (2019).
Na de meting van de meerwaarde van zorgaanbieders kan de evaluatie plaatsvinden op het brede pakket aan WMO-voorzieningen, dat recent is samengesteld.

Evaluatie kadernota WMO, inclusief actieplan (2019).
De kadernota wordt in navolging van de vorige punten geëvalueerd met een nieuw actieplan als uitkomst.

Inventarisatie inrichtingselementen in openbaar groen met inwoners (2019).
Op basis van een inventarisatie worden in overleg met externe partijen en bewoners plekken binnen de openbare ruimte onderzocht en waar mogelijk uitgewerkt in concrete voorstellen.

Skeeler-schaatsbaan (2020-2022).
Opstellen van een voorlopig ontwerp van een skeeler-schaatsbaan en onderzoek doen naar co-financiering. Duurzaamheid is uitgangspunt.

Onderzoek toekomst zwembaden in samenwerking met Beverwijk (2019).
Toekomstbeeld van een zwembadvoorziening voor Heemskerk en Beverwijk. Eerdere besluitvorming hieromtrent vormt hiervoor het uitgangspunt. Een externe projectleider bevordert de voortgang en stelt een plan van aanpak op.

Invoering sport- en cultuurpas (start zwemles zes-jarigen) (2019-2022).
Ter stimulering van sportbeoefening introduceren van een sport- en (cultuur)pas. Starten met het aanbieden van zwemles aan vijf/zes-jarigen. Op basis van de opgedane ervaringen eventuele uitbreidingen van deze pas uitwerken.

Initiatief realisatie IJmondiale cultuurvisie met Velsen, Beverwijk en inwoners van Heemskerk (2019).
Op bestuurlijk niveau voeren van overleg en afstemmen ter realisatie van een gezamenlijke cultuurvisie.

Aanschaf kunstwerk (jaarlijks) op basis van extern advies (2019-2022).
Ten behoeve van de aankoop van kunstwerken wordt een commissie geïnstalleerd die het college adviseert.

Actualisatie beeldend kunstbeleid (2019).
Het bestaande beleid evalueren, waar noodzakelijk actualiseren en aan de raad voorleggen.

Rekening houden met nest- en schuilgelegenheden (2019-2022).
Op bewuste wijze rekening houden met nest- en schuilgelegenheden bij nieuwbouw- en verbouwplannen.

Ondersteunen initiatieven bedrijven/onderwijs (in samenwerking met buurgemeenten) (2019-2022).
Aanhouden positieve grondhouding en regionale aanpak ten aanzien van initiatieven waar bedrijven en onderwijsinstellingen elkaar ontmoeten en informatie en kennis uitwisselen.

Ontlezing (2019-2022).
Tegen gaan van laaggeletterdheid en gebrek aan rekenvaardigheid.

Gesprek met Jeugdraad over het meer betrekken jeugd bij ontwikkelingen (2019-2022).
In gesprek gaan en in gesprek blijven met de Jeugdraad. Enerzijds voor wederzijdse informatie-uitwisseling en anderzijds om te komen tot een adviesfunctie van de Jeugdraad aan de Participatieraad.

Integraal programma kwetsbare jongeren (18-27 jaar) (2020-2022).
Inventariseren van alle bestaande initiatieven, maatregelen en best practices en hiermee een integrale aanpak opzetten. Deze aanpak vorm geven in samenspraak met de betrokken partijen.

IJmondiale pilot werkzoekende 55+ (2019-2022).
Verder vorm geven aan reeds gestarte pilot. Na evaluatie eventueel verankeren in beleid en uitwerken in beleidsregels.

Onderzoek ontwikkeling instroom beschut werk (2019).
Uitvoeren van onderzoek naar de ontwikkelingen instroom beschut werk.

Beschikbaar stellen vacatures voor mensen met beperking (2019-2022).
Het bestuur streeft ernaar om mensen met een beperking zoveel mogelijk bij 'gewone' bedrijven te laten instromen en geeft hierin het goede voorbeeld. Dit wil het blijven doen en zelfs verder intensiveren.

Onbetaalde maatschappelijke activiteit uitkeringsgerechtigden (2019-2022).
Nader onderzoeken in hoeverre en op welke wijze uitkeringsgerechtigden een bijdrage aan de samenleving kunnen doen.

Onderzoek naar versimpeling Armoedebeleid en Bijzondere bijstand om toegankelijkheid te vergroten/onderzoek naar mogelijkheid om meer  bijstand in natura te verstrekken (2019-2020).
Versimpelen van het Armoedebeleid en de toegang tot de Bijzondere bijstand.

Vergroting inzet, voorlichting en begeleiding schuldhulpverlening (2019-2022).
Ontwikkelen van nieuw beleid waarbij wordt ingezet op verbetering van voorlichting en begeleiding met als doel meer mensen uit de problemen te helpen.

Bedragen x € 1.000

Begrotingsjaar