Begroting 2019

Programma 2: Sociaal domein

Context en achtergronden

Gespecialiseerde jeugdhulp

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor alle jeugdhulp. Het gaat hierbij om jeugdbescherming, jeugdreclassering, jeugd-GGZ, jeugd-VB (verstandelijke beperking), verslavingszorg voor jongeren, jeugd- en opvoedhulp, jeugdzorg in een gesloten instelling, pleegzorg en crisiszorg. De gemeente heeft als taak om meer preventief en dichtbij inwoners ondersteuning te organiseren. Samen met aanbieders, met nieuwe contractafspraken en met proberen (pilots) wordt gewerkt aan het omvormen van specialistische voorzieningen naar algemene voorzieningen. Er wordt geïnvesteerd in preventie en vroegsignalering om erger te voorkomen, zie ook programmaonderdeel Welzijn, zorg en gezondheid, waarin de algemene voorzieningen staan beschreven. Bij de transformatie wordt op lokaal en regionaal niveau gewerkt, zowel binnen de IJmond als met Zuid-Kennemerland.
Er is al veel veranderd en er moet nog veel gebeuren. In 2019 zal uitvoering worden gegeven aan het beleidsplan Jeugd 2018-2021. Dit beleidsplan omvat het hele spectrum van preventieve ondersteuning tot specialistische jeugdhulp. Op deze manier krijgen jeugdigen zo snel mogelijk passende ondersteuning. Daarnaast helpt dit de gemeentelijke taken op het gebied van jeugdhulp zoveel mogelijk binnen de beschikbare middelen uit te voeren. Binnen de context van de contracten, die per 2018 zijn afgesloten, zetten we volgende stappen in de transformatie.

Toegang gespecialiseerde jeugdhulp

De gemeentelijke toegang tot de gespecialiseerde jeugdhulp is binnen de IJmondgemeenten ondergebracht bij het CJG IJmond. Daarnaast kunnen jongeren ook via huisarts, medisch specialist, jeugdarts, gecertificeerde instelling, rechter en Veilig Thuis toegang krijgen tot gespecialiseerde jeugdhulp. Met het investeren op registratie en samenwerking tussen partijen wordt de toegang de komende jaren verder ontwikkeld.

(Passend) onderwijs

Met onderwijs wordt een basis gelegd voor bestaanszekerheid, welvaart en welzijn. Het onderwijs in Heemskerk is voor iedereen toegankelijk. De school is een plek waar leerlingen zich ontplooien, waar wordt geleerd en geoefend en waar kinderen leren omgaan met verschillen. Kinderen en jongeren kunnen hun talenten ontwikkelen en een passend opleidingsniveau behalen.

De Wet passend onderwijs biedt een passende onderwijsplek voor ieder kind. De uitvoering ligt bij het onderwijs. Het is belangrijk dat er een goede samenwerking is tussen (passend) onderwijs en (gespecialiseerde) jeugdhulp. Heemskerk werkt in dit kader samen met de gemeenten in de IJmond, de gemeenten Uitgeest en Castricum en de samenwerkingsverbanden voor primair en voortgezet onderwijs. Daarnaast zet de gemeente zich ervoor in dat schooluitval wordt tegengegaan en dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie halen.

We ontvangen vanaf 2019 extra middelen van het rijk ter bestrijding van onderwijsachterstanden voor jonge kinderen. Hiervoor zijn door het ministerie nieuwe doelgroepcriteria opgesteld. Het CBS heeft een nieuwe indicator gemaakt, waarin naast het opleidingsniveau van de ouders ook het land van herkomst van de ouders, de verblijfsduur in Nederland en of het gezin in de schuldsanering zit zijn opgenomen.

Onderwijshuisvesting

De zorgplicht van de gemeente voor de voorzieningen huisvesting onderwijs is vastgelegd in de Wet op het primair onderwijs (Wpo), de Wet op de expertisecentra (Wec) en de Wet op het voortgezet onderwijs (Wvo). In deze onderwijswetten is vastgelegd dat de gemeenteraad verplicht is een Verordening vast te stellen. Met het vaststellen van de verordening Voorzieningen huisvesting onderwijs wordt rechtsongelijkheid tussen het openbaar en bijzonder onderwijs en ook tussen de bevoegde gezagsorganen van het basis, speciaal en voortgezet onderwijs onderling voorkomen. Met het vaststellen van de verordening wordt voldaan aan het uitgangspunt van de materiële gelijkstelling (artikel 23 Grondwet).
In het kader van de gemeentelijke zorgplicht verplichten de onderwijswetten de gemeenteraad in de regeling minimaal de volgende onderdelen op te nemen:

  • Het bekostigen van de voorzieningen huisvesting onderwijs van de op het grondgebied van de gemeente gelegen scholen.
  • Het vaststellen van de voorzieningen huisvesting onderwijs die door de bevoegde gezagsorganen kunnen worden aangevraagd.
  • De plicht van het college om een bekostigingsplafond voor het bekostigen van de voorzieningen huisvesting onderwijs vast te stellen.
  • Het vaststellen van procedures die zowel de gemeente als de bevoegde gezagsorganen moeten volgen.
  • Het vaststellen van de wijze waarop prioriteiten worden gesteld als het bekostigingsplafond niet voldoende is om alle aangevraagde voorzieningen huisvesting onderwijs toe te kennen.

Lasten, baten en saldo

Lasten

€ 12.960

23,5 %

Baten

€ 569

3,9 %