Verbonden partijen
Veiligheidsregio Kennemerland
1
Veiligheidsregio Kennemerland
Programma 1
Veiligheidsregio Kennemerland
Webadres
www.vrk.nl
Vestigingsplaats
Haarlem
Verplichte deelname
Ja, respectievelijk Wet veiligheidsregio's en Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester mw. A.E.H. Baltus en wethouder dhr. Q.J.A. Rijke
Behartigd openbaar belang
Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen:
- Het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises.
- Het adviseren van het bevoegd gezag met betrekking tot risico's van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald.
- Het adviseren van het college over de brandweertaak.
- Het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van rampenbestrijding en crisisbeheersing.
- Het instellen en in stand houden van een brandweer.
- Het instellen en in stand houden van een GHOR.
- Het voorzien in de meldkamerfunctie.
- Het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel.
- Het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder 4, 5, 6, en 7 genoemde taken.
- Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg.
Visie op de verbonden partij
Zorg dragen voor bescherming van burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet. Niet alleen de Veiligheidsregio vervult hierin een belangrijke taak. Ook de deelnemende gemeenten dragen verantwoordelijk voor bijvoorbeeld opvang en verzorging.
Beleidsvoornemens 2019-2023
Wijziging belang
Het belang van de gemeente Heemskerk is niet gewijzigd.
Financiële gegevens
(bedragen x € 1.000)2018
2019
2020
2021
2022
Eigen vermogen
1.824
1.824
1.824
1.824
1.824
Vreemd vermogen
34.250
35.478
35.030
32.880
34.574
Resultaat voor bestemming
76
18
-20
-30
112
Financiële bijdrage van de gemeente
2.759
2.929
2.929
2.929
2.929
Bron
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Verbonden partijen
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)/de Buitenlanden
2
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)/de Buitenlanden
Programma 2
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)/de Buitenlanden
Webadres
www.alkmaarder-enuitgeestermeer.nl
Vestigingsplaats
Uitgeest
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Zaanstad
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. A.W.M. Schoorl
Behartigd openbaar belang
Het Recreatieschap zet zich in voor:
- Het verzekeren van een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het meer en aangrenzende gebieden.
- Het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap in het recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer en De Buitenlanden.
De doelstelling kan worden samengevat als “duurzaam in stand houden van natuur- en recreatiegebieden, gericht op oeverrecreatie en watersport, ten behoeve van bewoners uit de omliggende gemeenten en wijde regio”.
Vanaf 2008 is de gemeenschappelijke regeling RAUM uitgebreid met de nieuwe recreatiegebieden De Buitenlanden en De Omzoom, als onderdeel van het Strategisch Groenproject IJmond tot Zaanstad. Door het wegvallen van een deel van de rijksgelden ten behoeve van de ontwikkeling van dit gebied, vindt nu slechts een gedeeltelijke aanleg plaats. De nadruk ligt hierbij op recreatieve verbindingen (IJ-Z).Visie op de verbonden partij
Bevordering van goede mogelijkheden voor het recreëren in de buitenruimte in alle wijken met de daaraan verbonden leefbaarheid voor alle bewonersgroepen, voldoende voorzieningen voor dagrecreatie voor alle groepen van de bevolking, waaronder het gebruik van strand, duingebied, volkstuinen, het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en De Buitenlanden.
Beleidsvoornemens 2019-2023
Het Recreatieschap draagt zorg voor het behoud van de openheid van het natuurhistorische karakter en de ontwikkeling van het gebied. Het RAUM wil zich meer profileren als watersporthart van de regio. De activiteiten en beleidsvoornemens van het RAUM liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot recreatie van de gemeente Heemskerk. De gemeente Heemskerk ondersteunt de ontwikkeling van nieuwe wandel- en vaarroutes en fietsverbindingen tussen de recreatiegebieden.
Wijziging belang
Financiële gegevens
(bedragen x € 1.000)2018
2019
2020
2021
2022
Eigen vermogen
743
853
967
1.085
1.207
Vreemd vermogen
1.450
1.605
1.769
1.943
2.128
Resultaat voor bestemming
98
265
278
292
307
Financiële bijdrage van de gemeente
43
45
48
50
52
Bron
Programmabegroting RAUM 2019
Programmabegroting BTL 2019Toelichting financiële gegevens
Voor het RAUM en voor de BuitenlandenY-Z is door het Recreatieschap een aparte Programmabegroting 2019 opgesteld.
Hieronder volgt een specificatie van de bedragen zoals deze zijn opgenomen in de Begrotingen 2019 (bedragen x € 1.000):Eigen vermogen
Algemene reserve RAUM € 45
Algemene reserve Y-Z € 807Vreemd vermogen
Bestemmingsreserve vervangingsinvesteringen RAUM € 1.038
Bestemmingsreserve Y-Z € 567Resultaat
RAUM € 73
Y-Z € 192Welke financiële bijdrage levert de gemeente
RAUM € 33
Y-Z € 12Ontwikkelingen RAUM/De Buitenlanden Y-Z
Op dit moment spelen de volgende ontwikkelingen bij het RAUM/De Buitenlanden Y-Z- Een verlaging van de provinciale bijdrage van 75 naar 50%.
- Een wijziging van de financiële verdeelsleutel van Zaanstad/IJmond van 60-40 naar 40-60.
- Het (mogelijk) in beheer nemen door het RAUM van het Aagtenpark in de gemeente Beverwijk.
Bovenstaande heeft tot gevolg dat de bijdrage van de gemeente Heemskerk voor RAUM/De Buitenlanden meer dan verviervoudigt. Zoals in de raadsmemo van 10 juli j.l. staat vermeld heeft het Algemeen bestuur van het RAUM op 4 juli een toezegging gedaan om de komende jaren geen verdere verhogingen aan deelnemende gemeenten op te leggen. Concreet betekent dit dat ten aanzien van genoemde ontwikkelingen in het Algemeen Bestuur van 4 juli 2018 het volgende is afgesproken:
- Geen nieuwe verhogingen van de gemeentelijke bijdragen in de naaste toekomst, behalve die ten behoeve van indexatie en een verhoging van 2,5 % ten behoeve van reservering groot onderhoud.
- De provincie voert de verlaging van haar bijdrage van 75 naar 50% gestaffeld uit over twee jaren.
- In het najaar wordt een herziene begroting met vermelding risico’s geagendeerd voor het Algemeen bestuur.
- Het Aagtenpark wordt per 01-01-2019 in beheer genomen waarbij de thans voorziene begroting taakstellend is voor het beheer en onderhoud van het park.
- De gemeente Beverwijk draagt alle (financiële) verantwoordelijkheid voor eventuele en toekomstige milieuverontreinigingen in en om het Aagtenpark en de financiële gevolgen daarvan.
Zodra het RAUM een nieuwe Begroting 2019 heeft ingediend wordt de begroting van de gemeente Heemskerk hierop aangepast.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Verbonden partijen
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
3
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Programma 2
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Webadres
Vestigingsplaats
Haarlem
Verplichte deelname
Nee/deels
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (een gemeenschappelijk orgaan niet zijnde een openbaar lichaam c.q. geen rechtspersoon)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. A.W.M. Schoorl
Behartigd openbaar belang
Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente.
Visie op de verbonden partij
Ten behoeve van uitvoering van de wet is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in de regio melden verzuim op identieke wijze aan.
Beleidsvoornemens 2019-2023
Wijziging belang
Niet van toepassing
Financiële gegevens
(bedragen x € 1.000)2018
2019
2020
2021
2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat voor bestemming
Financiële bijdrage van de gemeente
20
21
22
22
23
Bron
Toelichting financiële gegevens
De gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude is per 1 januari 2019 uitgetreden uit de Gemeenschappelijke Regeling. De uittreding gaat gepaard met frictiekosten. Hiervoor is met die gemeente een afkoopsom voor percelen 1, 2 en 3 over vijf jaar afgesproken. Deze afkoopsom zal de komende vijf jaar worden ingezet om te voorkomen dat de resterende gemeenten geconfronteerd worden met een financieel nadeel als gevolg van de uittreding (conform artikel 32, lid 6, van de Gemeenschappelijke Regeling). In de definitieve Begroting 2019 van de Gemeenschappelijke Regeling zal dit financieel exact worden verwerkt.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Verbonden partijen
Stichting Rijk
11
Stichting Rijk
Stichting Rijk
Webadres
www.stichtingrijk.nl
Vestigingsplaats
Heemstede
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeenten: Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oostzaan, Ouder-Amstel, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Wormerland.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Gemeentesecretaris dhr. J.S.W. Ozenga
Behartigd openbaar belang
Stichting RIJK is een collectief waarin gemeenten samenwerken bij het vormgeven van inkoop en aanbesteding binnen hun organisaties.
Visie op de verbonden partij
Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiëntere en effectievere uitvoering van de inkoop- en aanbestedingsprocessen.
Beleidsvoornemens 2019-2023
De inkoop- en aanbestedingsprocessen professionaliseren en uitvoering geven aan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen.
Wijziging belang
Financiële gegevens
(bedragen x € 1.000)2018
2019
2020
2021
2022
Eigen vermogen
332
332
332
332
332
Vreemd vermogen
Resultaat voor bestemming
Financiële bijdrage van de gemeente
115
159
143
146
148
Bron
Concept-begroting 2019 Stichting Rijk.
Toelichting financiële gegevens
De eerste begroting 2019 Stichting Rijk is aangeleverd.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Bij het voordoen van een calamiteit of een incident wordt ingeschat dat het vrije deel van de Algemene reserve niet toereikend zal zijn en in het ongunstigste geval zullen deelnemende partijen in de lasten meedragen.
Verbonden partijen
IJmond Werkt!
4
IJmond Werkt!
Programma 2
IJmond Werkt!
Webadres
www.IJmondwerkt.com
Vestigingsplaats
Beverwijk
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder mw. A. van Dijk en wethouder Q.J.A. Rijke
Behartigd openbaar belang
IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de vier IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking, die maximaal twee jaar van de arbeidsmarkt afstaan en voert de re-integratie taken voor de Wsw uit en Nieuwe Beschut Werk (NBW).
Visie op de verbonden partij
De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten.
Beleidsvoornemens 2019-2023
Het beleid richt zich erop om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. IJmond Werkt! onderhoudt intensieve contacten met het bedrijfsleven om (garantie)banen te realiseren. Zij doen dit vanuit het Werkgevers Service Punt (WSP). Het WSP is een belangrijke schakel tussen het bedrijfsleven en werkzoekenden. De activiteiten van IJmond Werkt! liggen in het verlengde van de beleidsvoornemens van de gemeente Heemskerk. Op 21 februari 2017 is de Uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmond Werkt! 2017-2021 vastgesteld. Deze notitie en het opgestelde werkplan wat toegevoegd is aan de begroting vormen voor komende jaren de basis van de samenwerking tussen IJmond Werkt! en de gemeenten. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting en het jaarverslag. De ervaringen van de afgelopen jaren, de uitwerking van een aantal efficiencymaatregelen en diverse landelijke ontwikkelingen hebben gezorgd voor de totstandkoming van de geformuleerde uitgangspunten.
Wijziging belang
Het belang bedraagt 25,651%.
De gemeente Uitgeest is voornemens om uit de Gemeenschappelijke regeling te treden. Het is onduidelijk wanneer dit gebeurd. Dit heeft gevolgen voor het belang van de overige gemeente.Financiële gegevens
(bedragen x € 1.000)2018
2019
2020
2021
2022
Eigen vermogen
1.791
1.762
1.734
1.705
1.677
Vreemd vermogen
2.760
2.473
2.273
2.127
1.976
Resultaat voor bestemming
Financiële bijdrage van de gemeente
4.632
4.568
4.308
4.437
4.420
Bron
Bron: Primaire begroting 2019 en Meerjarenraming 2020 t/m 2022 van de Gemeentschappelijke Regeling IJmond Werkt!.
Toelichting financiële gegevens
Re-integratiebudget (bedragen x € 1.000)
2018 € 1.045
2019 € 1.086
2020 € 1.114
2021 € 1.123
2022 € 1.149Biijdrage Wsw
2018 € 3.587
2019 € 3.386
2020 € 3.194
2021 € 3.133
2022 € 3.042Extra financiële bijdrage op tekort Wsw
2019 € 96
2020 € 148
2021 € 180
2022 € 229Het eigen vermogen bestaat uit de bestemmingsreserves en de Algemene reserve. De Algemene reserve is gemaximeerd tot een bedrag van € 500.000.
De financële bijdrage bestaat uit 90% van het P-budget van het Participatiebudget ter uitvoering van de reintegratie activiteiten. IJmond Werkt! ontvangt het totale Wsw-budget. Het betreft de budgetten zoals opgenomen in de Septembercirculaire 2017 plus een extra bijdrage (raadsvergadering 21 december 2017). Hierop zijn de Primaire begroting 2018 en de Meerjarenraming 2019 t/m 2022 van IJmond Werkt! gebaseerd.Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
- De oplopende kortingen op het Wsw-budget. Hiervoor is in 2018 een onderzoek gestart en de verwachting is dat in 2019 het plan van aanpak, wat hierop volgt, wordt uitgevoerd om de tekorten te reducerenTerug melding van Wsw kandidaten die gedetacheerd zijn.
- Verminderde LIV subsidie.
- Teruglopende inkomsten uit activiteiten.
- Mogelijk tekort op het re-integratiebudget.
Verbonden partijen
Omgevingsdienst IJmond
5
Omgevingsdienst IJmond
Programma 3
Omgevingsdienst IJmond
Webadres
www.odij.nl
Vestigingsplaats
Beverwijk
Verplichte deelname
Ja, respectievelijk Wet veiligheidsregio’s en Wet algemene bepalingen omgevingsrecht/overige taken: nee
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen, Haarlem, Purmerend en Beemster en vanaf 1 mei 2017 Bloemendaal, Edam-Volendam, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Wormerland en Zandvoort alsmede de provincie Noord-Holland
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder G.J.W de Vries en wethouder mw. A. van Dijk
Behartigd openbaar belang
Omgevingsdienst IJmond heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en het (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de Omgevingsdienst en de deelnemende gemeenten toetsbare afspraken over de omvang en de kwaliteit van de te leveren producten en diensten, evenals de daaraan verbonden kosten. In navolging van de afspraak tussen het Rijk, het interprovinciaal overleg (IPO) en de vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) om regionale uitvoeringsdiensten (RUD) op te richten, fungeert de Omgevingsdienst sinds 1 januari 2013 als uitvoeringsdienst voor de gemeenten die bij de Omgevingsdienst zijn aangesloten. Voor deze gemeenten voert de Omgevingsdienst minimaal de milieuhandhaving van zware bedrijven en de ketenhandhaving asbest en grond uit (het zogenaamde basistakenpakket). In het kader van de decentralisatie van de handhavingstaken zijn de provinciale bedrijven in de aangesloten gemeenten ook bij de Omgevingsdienst ondergebracht. De provincie heeft ook de bevoegdheid voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving inzake de Wet bodembescherming gemandateerd aan de Omgevingsdienst voor het werkgebied van de Omgevingsdienst. Naar aanleiding van een wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, zijn de gemeenten die het basistakenpakket lieten uitvoeren op basis van een dienstverleningsovereenkomst per 1 mei 2017 toegetreden tot de Gemeenschappelijke Regeling.
Visie op de verbonden partij
Het behouden en, waar mogelijk, verbeteren van de milieukwaliteit waarbij duurzaamheid en leefbaarheid als standaard centraal staan. In het Milieubeleidsplan 2014-2018 van de gemeente is duurzaamheid in drie thema’s onderverdeeld: een beter klimaat, samen met inwoners en bedrijven en gemeente als voorbeeld. Vanwege het verlopen van dit Milieubeleidsplan zal voor de periode 2019 tot en met 2022 een nieuw Milieubeleidsplan vastgesteld worden waaraan vanaf 2019 uitvoering gegeven wordt. In het plan zullen de ontwikkelingen zoals de energietransitie inclusief het landelijk klimaatakkoord, klimaatadaptatie en de circulaire economie zijn opgenomen. Specifiek voor het aardgasvrij maken van de bestaande bouw wordt uitvoering gegeven aan het energietransitieplan die thans in wording is. Voor het verbeteren van de kwaliteit van fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, lucht, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid. Ten aanzien van deze wettelijke taken is de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen.
Beleidsvoornemens 2019-2023
De Omgevingsdienst IJmond heeft zelf geen beleidsdoelstellingen en is een uitvoerende dienst. Wel heeft de Omgevingsdienst een doelstelling ten aanzien van de uitvoering van haar taken. Per deelnemende gemeente wordt voor een periode vier jaren een Milieubeleidsplan geschreven. De activiteiten en beleidsvoornemens van de Omgevingsdienst liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot het milieubeleid van de gemeente Heemskerk. De gemeente Heemskerk heeft zijn voornemens in een beleidsplan verwoord. Vanwege het verlopen van dit Milieubeleidsplan zal een nieuw Milieubeleidsplan voor de periode 2019-2023 worden opgesteld.
Wijziging belang
Is gewijzigd i.vm nieuwe deelnemers. Het belang van de gemeente bedraagt nu 10,5% op basis van de nieuwe verdeelsleutel 2017-2019.
Financiële gegevens
(bedragen x € 1.000)2018
2019
2020
2021
2022
Eigen vermogen
483
412
367
348
330
Vreemd vermogen
9
8
8
8
8
Resultaat voor bestemming
Financiële bijdrage van de gemeente
457
471
478
481
489
Bron
Begrotingen 2018 en 2019 Omgevingsdienst IJmond
Toelichting financiële gegevens
In de bijdrage voor 2018 is de heden voorgestelde begrotingswijziging ten gunste van de CAO-stijging nog niet doorgerekend, omdat deze nog niet is vastgesteld door het Algemeen Bestuur. In de bijdragen 2019 en verder is wel rekening gehouden met de actuele CAO.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Niet van toepassing
Verbonden partijen
Afvalschap IJmond-Zaanstreek (en Huisvuilcentrale HVC)
6
Afvalschap IJmond-Zaanstreek (en Huisvuilcentrale HVC)
Programma 3
Afvalschap IJmond-Zaanstreek (en Huisvuilcentrale HVC)
Webadres
Vestigingsplaats
Zaanstad
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Velsen en Zaanstad
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. G.J.W. de Vries en wethouder dhr. C.M. Beentjes
Behartigd openbaar belang
Het Afvalschap IJmond-Zaanstreek (AIJZ) heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten Zaanstad, Velsen, Beverwijk enHeemskerk te behartigen met betrekking tot het beheer van de aandelen van de N.V. HVC en alles wat daartoe dienstbaar is. En daarnaast een doelmatig en
milieuhygiënisch verantwoord beheer van afvalstoffen en het ontwikkelen van beleid en uitvoering op het terrein van preventie en hergebruik.
De taken van het AIJZ zijn beperkt tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC; het via het bestuur van het AIJZ adviseren van de voorzitter van het AIJZ om een standpunt te bepalen namens het AIJZ in de Algemene Vergadering van HVC. Het AIJZ levert samen met het Centraal Afvalverwijderingsbedrijf West- Friesland (CAW) een commissaris binnen de raad van commissarissen van HVC. De HVC verwerkt het huishoudelijk afval van de deelnemende gemeenten. De deelname in HVC kan op indirecte wijze bijdragen, maar is niet per definitie de gemeentelijke partner om de gemeentelijke (duurzaamheid)doelen te realiseren.Visie op de verbonden partij
Ter verwezenlijking van de doelstelling draagt het AIJZ zorg voor de be- en verwerking van de door de deelnemende gemeenten aan AIJZ overgedragen afvalstoffen die AIJZ vervolgens ter be- verwerking aanbiedt aan HVC. Daarnaast beheert AIJZ de aandelen van gemeenten Zaanstad, Velsen, Beverwijk en Heemskerk in de NV Huisvuilcentrale NH (HVC). Het AIJZ bezit 529 aandelen, zijnde 18,15% van het totaal aan aandelen HVC. Het in het aandelenkapitaal gestort eigen vermogen bedraagt € 45,45 per aandeel. De overige financiering vindt plaats met geleend geld waar de aandeelhoudende gemeenten garant voor staan. Heemskerk staat garant voor 12,5% van de aandelen AIJZ (ofwel 2,3% van het totaal aan gegarandeerde leningen). De totale omvang gegarandeerde lening ultimo 2016 bedroeg € 600 mln. Aandeelhouders staan op basis van een gezamenlijke aandeelhouders(ballotage) overeenkomst ook garant voor eventuele verliezen van HVC, de betaling van rente en aflossing voor de geldleningen die HVC is aangegaan.
Beleidsvoornemens 2019-2023
Wijziging belang
Niet van toepassing.
Financiële gegevens
(bedragen x € 1.000)2018
2019
2020
2021
2022
Eigen vermogen
43
43
473
43
43
Vreemd vermogen
Resultaat voor bestemming
Financiële bijdrage van de gemeente
1
1
1
1
1
Bron
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Verbonden partijen
ReinUnie
7
ReinUnie
Programma 3
ReinUnie
Webadres
Vestigingsplaats
Heemskerk
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. G.J.W. de Vries en wethouder mw. A. van Dijk
Behartigd openbaar belang
De gemeenschappelijke ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen die verband houden met de koopovereenkomst tussen ReinUnie en NV HVC alsmede het financieel beheer van het onroerend en roerend goed.
Daarnaast wordt gestreefd naar de bevordering van gemeenschappelijke standpuntbepaling van de deelnemers op het gebied van afvalverwerking en reiniging.Visie op de verbonden partij
Ondanks dat de concessie van de uitvoeringsovereenkomst is afgelopen, wordt de regeling vanuit de signing- en closingbinder (overeenkomst tot koop en verkoop van activa en passiva) met betrekking tot de ReinUnie nog in stand gehouden totdat de regeling is opgeheven.
Beleidsvoornemens 2019-2023
Wijziging belang
Het beheren van deze huur, financiering en andere overeenkomsten en het gemeenschappelijk bepalen van standpunten voor zover het onderwerpen betreft op het gebied van afvalbeheer, zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke
regeling.Financiële gegevens
(bedragen x € 1.000)2018
2019
2020
2021
2022
Eigen vermogen
1
Vreemd vermogen
3.420
3.195
Resultaat voor bestemming
-16
Financiële bijdrage van de gemeente
4
Bron
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Verbonden partijen
Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) (CV/BV)
8
Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) (CV/BV)
Programma 3
Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) (CV/BV)
Webadres
Vestigingsplaats
Beverwijk
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Commanditaire en Besloten vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeenten Heemskerk en Beverwijk, AM BV en Heijmans Vastgoed BV
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. G.J.W de Vries
Behartigd openbaar belang
“Unieke samenwerking gemeenten” De Broekpolder ligt op het grondgebied van de gemeenten Heemskerk en Beverwijk. Deze beide gemeenten hebben hun krachten gebundeld teneinde een wijk te ontwikkelen met kwaliteit en toekomstwaarde. Niet alleen voor de bouw van de wijk, maar ook voor wat de voorzieningen betreft, worden in samenwerking plannen gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd.
Visie op de verbonden partij
Bij de ontwikkeling van de Broekpolder werken de gemeenten Heemskerk en Beverwijk samen met projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties. Voor dit Publiek-Private Samenwerkingsverband (PPS) is speciaal de GEM opgericht die plannen ontwikkelt en bewaakt en de grond bouw- en woonrijp maakt.
Beleidsvoornemens 2019-2023
De gemeenten Beverwijk en Heemskerk hebben het gezamenlijke Projectbureau Broekpolder ingesteld. Dit projectbureau werkt binnen de daartoe opgericht Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) samen met de marktpartijen aan de ontwikkeling en de realisatie van De Broekpolder. De voor de ontwikkeling in 1999 aangegane Samenwerkingsovereenkomst eindigde per 31 maart 2014. Per diezelfde datum is de Afwikkelingsovereenkomst aangegaan die voorziet in de gezamenlijke ontwikkeling van de per die datum nog niet uitgegeven kavels. Deze overeenkomst eindigt op 1 oktober 2019. Zo spoedig mogelijk daarna wordt de GEM CV geliquideerd. De gemeente Heemskerk bezit aandelen in de GEM Broekpolder.
Wijziging belang
Niet van toepassing.
Financiële gegevens
(bedragen x € 1.000)2018
2019
2020
2021
2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat voor bestemming
Financiële bijdrage van de gemeente
Bron
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Verbonden partijen
Grondexploitatiemaatschappij Herstructurering Heemskerk
9
Grondexploitatiemaatschappij Herstructurering Heemskerk
Programma 3
Grondexploitatiemaatschappij Herstructurering Heemskerk
Webadres
Vestigingsplaats
Heemskerk
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
CV Vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeente Heemskerk en WOONopMAAT
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. Q.J.A. Rijke
Behartigd openbaar belang
De gemeente Heemskerk en stichting WOONopMAAT hebben hun krachten gebundeld teneinde acht (oorspronkelijk elf) projectlocaties binnen de gemeente Heemskerk te (her)ontwikkelen in een CV. De herontwikkeling omvat de sloop van verouderde sociale huurwoningen en de ontwikkeling en realisatie van onder meer sociale huurwoningen en koopwoningen. Ook wordt het openbaar gebied ingericht. In samenwerking worden plannen voor de locaties gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd.
Visie op de verbonden partij
De gemeente en de stichting zijn overeengekomen hun samenwerking bij de (her)ontwikkeling van de acht (oorspronkelijk elf) projectlocaties uit te (doen) voeren door middel van de inmiddels opgerichte GEM Herstructurering Heemskerk, ook wel de Tweede Tranche Herstructurering (TTH) genoemd. De GEM houdt zich bezig met de locatieontwikkeling: de ontwikkeling van de deelgebieden, in hoofdzaak bestaande uit grondverwerving, de sloop van de bestaande gebouwen, sanering, het vervaardigen van een wijkontwikkelingsvisie, het bouwrijp maken en woonrijp maken en de uitgifte van bouwkavels. Partijen delen de risico’s evenredig met betrekking tot de grondexploitatie. De GEM wordt vormgegeven door het in het leven roepen van een CV Tweede Fase Heemskerk en daaronder liggend drie Bv’s, de Gemeente Heemskerk BV, GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV en WOONopMAAT BV.
Beleidsvoornemens 2019-2023
In 2010 is de Tweede Tranche Herstructurering gestart. In 2013 zijn de projectlocaties De Velst en de Debora Bakelaan en in 2015 is het project Coornhertstraat ontvlochten uit de Tweede Tranche Herstructurering, waarna nog acht locaties resteren. Van de resterende acht locaties zijn er zeven gereed. De laatste locatie, de Simon van Haerlemstraat, is in ontwikkeling. Naar verwachting vindt afronding plaats in 2019.
Wijziging belang
Er hebben zich geen veranderingen voorgedaan in het belang dat de gemeente in de GEM Herstructurering heeft. De gemeente Heemskerk BV heeft een belang van 49% in de CV Tweede Fase, WOONopMAAT BV heeft ook een belang van 49% in de CV en de GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV heeft een belang van 2% in de CV Tweede fase.
Financiële gegevens
(bedragen x € 1.000)2018
2019
2020
2021
2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat voor bestemming
Financiële bijdrage van de gemeente
Bron
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Verbonden partijen
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
10
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Webadres
Vestigingsplaats
Den Haag
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap (NV)
Deelnemende partijen
Diverse overheden en instellingen die werk doen op het gebied van maatschappelijk belang. Het aandelenpakket bedraagt € 55.690.720
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Gemeente Heemskerk is aandeelhouder
Behartigd openbaar belang
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. De gemeente Heemskerk heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op aandelen die de gemeente bezit.
De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage.Visie op de verbonden partij
De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage.
Beleidsvoornemens 2019-2023
Wijziging belang
Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 19.305. Dit is tevens het risicobedrag.
Financiële gegevens
(bedragen x € 1.000)2018
2019
2020
2021
2022
Eigen vermogen
4.220
Vreemd vermogen
135.072
Resultaat voor bestemming
393
Financiële bijdrage van de gemeente
Bron
Jaarverslag BNG 2017
Toelichting financiële gegevens
Genoemde bedragen zijn in miljoenen.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen