Begroting 2019

Programma 3: Fysiek domein

Wat gaan we ervoor doen?

Bereikbaarheid

Bij de (her)inrichting van de openbare ruimte wordt rekening gehouden met een optimale verkeersmobiliteit, duurzaamheid van het ontwerp en de te gebruiken materialen mede onder de noemer ‘hergebruik’. Uit het oogpunt van efficiency en financiering worden de uitvoeringsprogramma’s op elkaar afgestemd onder de noemer ‘werk met werk maken’. Hiervoor wordt een prioriteringsagenda opgesteld. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van de bereikbaarheid van het centrum, waarbij het fietsgebruik wordt gestimuleerd.

Regionale bereikbaarheid

De IJmondgemeenten hebben de IJmondiale mobiliteitsvisie vastgesteld waarin de IJmond haar visie op het bereikbaar houden van de IJmond voor de komende zestien jaar hebben vastgelegd met als planhorizon het jaar 2032. Onderdeel van het Uitvoeringsprogramma is een IJmondiale doorfietsroute. De westelijke tak zal uiterlijk 2023 binnen Heemskerk gerealiseerd zijn. De vastgestelde route is over de Maerten van Heemskerckstraat (2019/2020), Jan van Kuikweg (2021), De Baandert (2019), Maerelaan (na 2021), Breedweerlaan(na 2021), Anna Polakstraat (na 2021) en Tolpad.

Er wordt ingezet op het verbeteren van het openbaar vervoer in, van en naar de IJmond. In de overleggen met provincie en Rijk zal hier de aandacht op worden gevestigd. Gestreefd wordt om onderdeel te zijn van het stedelijk verkeersnetwerk in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) voor alle vervoersmodaliteiten.

Verbinding A8/A9

Het college van Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Holland heeft het Golfbaanalternatief aangewezen als voorkeursalternatief en stelt alleen hiervoor een landschapsplan op. De gemeente Heemskerk is voorstander van het Heemskerkalternatief. In 2019 zal voor het Heemskerkalternatief een landschapsplan worden opgesteld in samenwerking met Beverwijk en Velsen.

Veiligheid

De gemeente heeft een route aangewezen voor transporteurs van vervoer van gevaarlijke stoffen. De Omgevingsdienst IJmond verstrekt indien nodig ontheffingen voor aanvragen van transporteurs voor het afwijken van de route gevaarlijke stoffen.

Lasten, baten en saldo

Lasten

€ 4.170

20,9 %

Baten

€ 581

4,1 %